جینسینگ هندی (آشواگاندا)- موارد استفاده، عوارض جانبی و سایر موارد بر اساس اطلاعات وب سایت مراقبت های سلامتی، دارو و درمان  WebMD

بررسی کلی:

آشواگاندا (Ashwagandha) با نام علمی Withania somnifera بوته ای همیشه سبز است که در برخی مناطق آسیا و آفریقا می روید و معمولا به منظور کاهش استرس و اضطراب  استفاده می شود و شواهد نشان داده است که از آن به عنوان گیاهی “آداپتوژن” استفاده می شود.

آشواگاندا حاوی ترکیباتی است که  به کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس و اضطراب)  و ممکن است به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کند.

از آنجایی که آشواگاندا به طور سنتی به عنوان آداپتوژن استفاده می شود، برای بسیاری از شرایط مرتبط با کاهش استرس مورد استفاده قرار می گیرد. اعتقاد بر این است که آداپتوژن ها به بدن کمک می کنند تا در برابر استرس فیزیکی و روانی مقاومت کند. برخی از شرایطی که برای آنها استفاده می شود عبارتند از بی خوابی، پیری، اضطراب و بسیاری موارد دیگر.

مواد استفاده و اثربخشی:

به نظر می رسد ترکیبات موجود در این گیاه با کاهش نوعی از اضطراب مداوم که با نگرانی و تنش بالا نمایان می شود (اختلال اضطراب عمومی یا GAD) مرتبط است. به نظر می رسد مصرف خوراکی آشواگاندا باعث بهبود اضطراب در افراد مبتلا به اضطراب مداوم، بی خوابی (خواب کلی و کیفیت خواب را در برخی افراد بهبود می بخشد) می شود.

آشواگاندا همچنین به کاهش افزایش وزن حاصل از استرس و اضطراب کمک می کند.

اثرات جانبی:

در صورت مصرف خوراکی: آشواگاندا در صورت استفاده تا 3 ماه احتمالاً بی خطر است. ایمنی طولانی مدت آشواگاندا مشخص نیست. دوزهای زیاد آشواگاندا ممکن است باعث ناراحتی معده، اسهال و استفراغ شود. به ندرت، مشکلات کبدی، از جمله نارسایی شدید کبد ممکن است رخ دهد.

اقدامات احتیاطی و هشدارها:

افراد باردار: احتمالاً استفاده از آشواگاندا در دوران بارداری خطرناک است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آشواگاندا ممکن است باعث سقط جنین شود.

تغذیه با شیر مادر: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا آشواگاندا برای استفاده در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. ولی افراد بایستی در شرایط ایمن بمانند و از استفاده خودداری کنند.

آشواگاندا ممکن است باعث فعال تر شدن سیستم ایمنی شود و این می تواند علائم این بیماری ها را افزایش دهد. بنابراین با توجه به بیماری های خود ایمنی اگر یکی از این شرایط را دارید، بهتر است از مصرف آشواگاندا خودداری کنید. بیماری هایی نظیر “بیماری های خودایمنی” مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE) و آرتریت روماتوئید (RA).

جراحی: آشواگاندا ممکن است سبب کندی سیستم عصبی مرکزی شود. لذا متخصصین مراقبت های بهداشتی نگران هستند که بیهوشی و سایر داروها در حین و بعد از عمل جراحی این اثر را افزایش دهند. از این رو حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف آشواگاندا را بایستی متوقف نمایید.

اختلالات تیروئید: آشواگاندا ممکن است سطح هورمون تیروئید را افزایش دهد. باید با احتیاط مصرف شود یا در صورت داشتن بیماری تیروئید یا مصرف داروهای هورمون تیروئید از مصرف آن بایستی اجتناب شود.

تداخل دارویی:

داروهایی که سیستم ایمنی را کاهش می دهند (سرکوب کننده های ایمنی) با جینسینگ هندی تداخل دارند. برخی از داروها، مانند داروهایی که پس از پیوند استفاده می شوند، فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند. مصرف آشواگاندا همراه با این داروها ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد.

داروهای آرام بخش (بنزودیازپین ها)، داروهای آرام بخش (مضعف کننده های CNS)  با آشواگاندا تداخل دارند. مصرف آشواگاندا با داروهای آرام بخش ممکن است باعث مشکلات تنفسی و یا خواب آلودگی بیش از حد شود.

بدن به طور طبیعی هورمون های تیروئیدی تولید می کند. آشواگاندا ممکن است میزان تولید هورمون تیروئید را در بدن افزایش دهد. مصرف جینسینگ هندی همراه با قرص های هورمون تیروئید ممکن است باعث ترشح بیش از حد هورمون تیروئید در بدن شود و عوارض هورمون تیروئید را افزایش دهد.

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با آشواگاندا تداخل دارند: آشواگاندا ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف آشواگاندا همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود.

تداخل داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون): آشواگاندا ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف آشواگاندا همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

دوز مصرف:

آشواگاندا اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای تا 1000 میلی گرم در روز، تا 12 هفته استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

منبع:

https://www.webmd.com