از  آیورودا چه می دانیم؟ 

به نظر شما چقدر مفاهیم آیورودا نزدیک به واقعیت و حقیقت هستند؟

آیا آیوردا تطبیقی از خود با علم نوین نشان داده است؟

رابطه یوگا و آیورودا چیست؟

آیورودا(Ayurveda ) از دو واژه  سانسکریت مشتق شده است:  آیور یا ” زیستن” و  ودا به مفهوم ” دانش” یا ” علم”. بنابراین آیورودا معمولا به معنی ” دانش زندگی” است. مفهوم دیگر و دقیق تر این واژه ” دانش طول عمر” است. آیورودا اولین بار در “ودا”ها که قدیمی ترین ادبیات موجود دنیا است، ثبت شده است. این سیستم درمانی، در زندگی روزانه مردم هندوستان، بیش از پنج هزار سال است که بکار گرفته می شود.

آیورودا می آموزاند که انسان یک جهان کوچک است؛ جهانی در درون خودش. رابطه  انسان با طبیعت بسیار مهم می باشد و عناصری که  طبیعت از آن تشکیل شده، جسم انسان نیز از همان عناصر تشکیل شده است؛ و همان قوانینی که در طبیعت حکم فرماست در بدن انسان نیز حکمفرما میباشد و بیشتر علل بیماری ها چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ  روحی به دلیل دور شدن انسان از طبیعت و ذات خودش میباشد. هدف آیورودا این است که هر انسانی را قادر سازد تا بدنش را در ارتباط کاملا هماهنگی با  آگاهی کیهانی در آورد.

طبیعت یک طرح منحصر به فرد را به هر شخص اختصاص داده که در زبان سانسکریت  پراکریتی(Prakriti) خوانده می شود. معنی پراکریتی “طبیعت” یا ” خلقت اولیه” است. ساختمان بدنی اولیه هر فرد یا پراکریتی در طول زندگی بدون تغییر، همانگونه که بطور ژنتیکی مشخص شده است باقی می ماند.

پراکریتی به شما می گوید که طبیعت مایل است چگونه زندگی کنید. بر پایه آیورودا، بدن شما از اینکه چه چیزی برایش سودمند و زیان آور است، آگاه می باشد، زیرا طبیعت غرایز درست را از بدو تولد در آن بر جای نهاده است. آنگاه که این گرایش های ذاتی را درک نمایید، پی خواهید برد که با کوششی ناچیز از طرف شما، فیزیولوژی بدن به تنهایی قادر به دستیابی به تعادل می باشد. کوچکترین عدم تعادل در $سیستم بدن، بذر بیماری های آینده را می افشاند. آیورودا با ارائه نقاط ضعف و قوت هر طبعی به ما توانایی میدهد که رهیافت خاص خویش را در پیشگیری از بیماری انتخاب کنیم. با آگاهی از پراکریتی خود، میتوانید از آن بیماری بر حذر باشید که بیشترین میزان استعداد ابتلا به آن را دارا می باشید.

همانطور که می دانید جینسینگ هندی ( آشواگاندا) یکی از گیاهان مهم در  آیورودا است (آیورودا طب سنتی و باستانی که به  هند باستان تعلق دارد)، نوعی داروی جایگزین که مبتنی بر اصول درمانی هند است.

منبع: وب سایت www.atremehr-yoga.com

پودر ریشه آشواگاندا

شرکت دانش بنیان مهر اعجاز کویر شرق

کشت و تولید ریشه جینسینگ هندی (آشواگاندا)